Olga Palchevskaya
En vinterns vernissage
Uppländska landskap, stilleben, porträtt och tavlor till barnrummet
2 - 17 februari
En vinterns vernissage. Måleri. Naturen som finns runt Uppsala är mycket lik den miljö där jag växte upp i Ryssland. Jag känner den bra, kanske bättre än jag känner det svenska folket. Så småningom hoppas jag att jag kommer närmare dem alla – de gröna ängarna, de rena skogarna och det nordiska folket med sin känslighet.
Marianne Grandien
Kluriga kajor & andra keramiska karaktärer
Till minne av konstkeramiker Marianne Grandien 1931-2012
6 - 21 april
officiell invigning kl 13:00 förrättad av Bodil Gellermark,
f d ordförande i Uppsala konstnärsklubb
”Det görs alldeles för mycket stela avbildningar, och jag försöker alltid hitta ett mänskligt drag hos djuren, ett drag eller en karaktär så att folk kan känna igen sig.”
Marianne Grandien
Konstkeramiker Marianne Grandien var under merparten av sitt liv och verksamma tid en engagerad, mycket inspirerande och kärt omtyckt medlem i Uppsala konstnärsklubb. Så sent som inför julen 2011 var hon en av drivkrafterna bakom det aktuella årets julmarknad i Å-Huset. När hon gick bort efter en kortare tids sjukdom i augusti 2012, var hon mitt uppe i planeringen av just den här separatutställningen i Galleri 1. Nu får dock hennes karaktäristiska verk tala för sig själva.
Läs mer om Marianne Grandien genom att klicka här
Kristina Jansson
Jag såg Afrika
Måleri och installation med betongskulpturer
27 april - 12 maj
Jag var i Tanzania och såg många djurarter och våra flyttfåglar i sin afrikanska miljö.
Klimatet blir mer extremt. Det blir trångt om livsutrymme för oss alla. Tjuvjakt-pengar-verkningslösa mediciner. Så viktigt att vi inte tar oss rätten att förstöra liv och livsmiljöer.
Birgitta Nordström Wiklund
BILD SKULPTUR OBJEKT KERAMIK
OCH AKRYLMÅLERI
18 maj - 2 juni
Min utställning handlar bland annat om mötet mellan ytor eller volymer som ofta beskrivs med en linje. En linje som också kan vara en spricka. Vi låter linjen betyda bokstäver, tecken och former som i sin tur kan bilda nya ytor, sprickor, former och linjer.
Sprickan är ett tomrum men kan läsas som en linje som kan vara en form som kan bilda en yta. Och tankarna snurrar runt linjen och söker en betydelse och om det inte finns någon så skapar hjärnan en, eller flera.
Vad berättar vi, hur läser vi av, varför stretar hjärnan på i sina försök att förstå? Fångad i en ständig iver att återge det som tumlar runt inombords visar jag objekt, bilder och skulpturer.
Shaheena Akhlaque
Färgernas Magi
Sidenmåleri
17 augusti - 1 september
Färgerna- hos människor, i naturen och runt omkring oss påverkar oss på olika sätt.
Varje färg, nyans och ton står i sig själv för en viss typ av energi och ger en rad olika signaler.
Färgerna påverkar oss mer än vi kanske tror.
Färgerna är personliga. För mig står färger för känslor som; glädje, sorg, kärlek, ömhet, nedstämdhet, lycka och vemod.
När jag målar på siden är färgen en upplevelse för mig. Glansen i tyget ger en alldeles särskild dimension.
Christina Larsson
In between
7 - 22 september
In between är en utställning om längtan och om möjligheten att med konkreta åtgärder ha det riktigt roligt hemma i vardagsrummet. I Galleri 1 den 7-22 september visar Christina Larsson två picknickar, en till vardags och en till fint, uppbyggda av keramiska objekt och illusioner från en skog. Välkommen på kaffe!
Jag växte upp i Djäkneböle mitt emellan Skravelsjö och Kasamark i Västerbotten. Det var 60-tal och gårdarna i byn drevs fortfarande som jordbruk. Vi barn löpte fritt i skogen. Vår närmsta granne var morbror Rune som var djurkonservator och alla barnens idol. Han ringmärkte fåglar, hade ett duvslag, satte upp holkar i stora mängder åt olika fågelarter, matade och matade under vintrarna, men gick också på rävjakt med foxterriern och sköt rakt in i sparvflockar med hagelbössan när sparvarna åt av duvmaten.
Vi dyrkade och trängdes och lärde oss av Rune. Ibland fick vi följa med honom ut, men oftast var det vi barn som vandrade, klättrade och stod på knä och pekade åt varandra i skogen.
Jag har ofta önskat att jag hade det sämre som liten. Hur bygger man ett liv utifrån något som redan är perfekt? Kunde jag utveckla vinterpäls, äta myror, beta gräs, tugga bark, bygga gryt, gå i ide eller använda fotosyntes så skulle jag bo i en glänta i skogen. Men det går inte. Ingen tid. Man måste ju hänga med, skaffa pengar, konsumera och bidra, uppdatera och uppgradera och låtsas att man är flexibel. Som motvillig lever jag mitt liv mitt emellan.
Robin Montelius
Teckning och Grafik
28 september - 13 oktiber
På den här utställningen visas teckning och grafik.
Jag suddar aldrig och arbetar alltid utan skisser.
Utan en färdig plan eller ett resultat att arbeta efter kommer heller inga misstag; bara nya grepp och framsteg som på så sätt får föda upptäckarlusten och början på nästa teckning.
Jag tecknar både teckningar och kopparetsningarna helt utan skisser och sudd, då jag tycker att information går förlorad och linjerna dör när man ritar efter tanken på rutin och resultat.
Att skissa och sudda när jag skapar är för mig som att cykla till jobbet och bli sur när bilar och andra medtrafikanter kommer i min väg, stirrandes med skygglappar på klockan oroat mellan punkt A och B, man sätter sig själv i arbete när konsten ska vara något av det friaste som finns.
Utan sikte på rutin och resultat blir det mer en långsam njutbar promenad där man kan ta in och förhålla sig efter det man stöter på och förlora sig själv i det, ta in det man ser och skapa en glädje i att promenera mera, långsammare och på ny mark och skapa nya stigar.
En del av utställningen kommer även att visa mitt drömprojekt, där jag ritat ner mina drömmar i kol under en tvåårs period. Drömmar har alltid betytt mycket för mig och jag har ofta låtit dem guida mig även i mitt vakna jag.
Förhoppningen med projektet var att kanske kunna få lite klarhet i var jag befinner mig på nätterna, då det ofta är samma stad/ plats som jag återbesöker.
Robin Montelius
Birgitta Löwendahl
måleri
26 oktober - 10 november
Så längesedan jag ställde ut. Men tiden är inte lätt att hantera. Så mycket som tar tid! Tiden är tagen av vardagens alla uppgifter. Nu är det dags att ta hand om mitt konstnärskap, mina drömmar och mina bilder. Jag började som målare jag var helt ordlös jag misstrodde orden. Så min utställning blir både en tillbakablick och ett återseende av bilder som fortfarande betyder mycket och som präglat mig och mina livsval. Jag kan nu se tillbaka och det blir tydligt att mitt liv kretsar kring detta livets skörhet och skönhet, dess smärta och lust. Och om möten med både Gud och människor. Bilder, poesi, drömmar och visioner, ljusupplevelser och meditation blev livsnödvändiga för mig. Tystnaden blev min väg. Men genom mötet med patienter på Ulleråkers sjukhus där jag var med om att skapa en ateljéverksamhet så vändes min blick till konstens möjlighet att verka terapeutiskt och läkande
.
Språket, orden, att uttrycka sig blev därför nästa steg. Att uttrycka sig är livsviktigt för människan att berätta sin historia i ord och bild. Att fånga upp drömmar och symboler.
Den skapande processen blev en livsväg för mig och den kan belysas och uttryckas från flera håll. Mitt måleri har fått vila i många år, jag har arbetat med bildterapi och psykodynamisk terapi. Allt skapande handlar om rummet vi lever i, vårt livsrum. Om individens plats i detta rum, om förhållandet till ljus och mörker.
Ibland börjar vår historia i tystnad, ibland i för många ord. Vår resa mot självkännedom börjar i kaos en intrasslad röra vi vill hitta oss själva säger vi. Där behöver vi ett möte, en dialog, en annan människa.
Dikt till min bild
Barnet vilar i sin bädd
Ömtåligt och starkt.
Solöga och stjärnljus.
Sängens vita renhet
Speglar rosenljuset.
Säregna spiralnebulosor
Dansar i barnets ögon
Insvept i rosa ljus
Samlar barnet kraft.
Olle Pott
Rymdkrukor och glasmänniskor
16 november - 1 december
Keramikern och glaskonstnären Olle Pott visar sin utställning Rymdkrukor och glasmänniskor
Lerkrukorna är brända i ett oljefat till 900 grader med ved, papper och sågspån.
Den rymdliknande ytan framträder med hjälp av de salter, oxider, textilier och annat som läggs ner i tunnan tillsammans med krukorna. Färgen varierar från vitt till svart över rött, grönt och orange beroende på hur mycket syre som elden förser ”ugnsatmosfären” med.
Glastavlorna , där motiven oftast är människor, är gjorda med en metod som kallas glasfusing. Olika metallfolier, glaspulver, glastrådar m.m. smälts samman mellan två glasskivor och bildar färger och motiv.
Dessa bränningar är alla svårstyrda och experimentella . Resultaten är ofta överraskande, nya och spännande.
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16