JOHAN FREMLING
Intrusion, en resa
2023.01.21 - 2023.02.12
Galleri 2
Intrusion X, Johan Fremling
JOHAN FREMLING
Intrusion, en resa
2023.01.21 - 2023.02.12
Galleri 2
Kol, Krita, Aluminiumkabel
VERNISSAGE lö 21/1 kl 12-16
Johan Fremling (1954, Sverige) presenterar teckningar, målningar, skulpturer och
installationer.
Genom abstraktion skapar konstnären Johan Fremling i denna utställning på Galleri 2 med titeln: ”INTRUSION; en resa”, personliga ögonblick som infiltrerar med stöd av regler och utelämnanden som lockar betraktaren till nya insikter. Till synes enkla material såsom papper, kol och krita samt aluminiumkabel sammanstrålar till en helhet.
Flerskiktiga bilder uppstår där bräckligheten i vår till synes säkra verklighet ifrågasätts. Resultaten dekonstrueras till den grad att betydelsen förskjuts och möjlig tolkning blir mångfacetterad.
Att se tecken och synliggöra skeenden i tiden. Associationer och betydelser kolliderar. Rymden blir tid och språket blir bild. Ibland dyker förvirrande skönhet upp. Den inneboende visuella förföriskheten, komplicerar ytterligare mottagandet av konstverkens flerfaldiga meningsskikt.
ÖPPET ons-fre 14-18, lö-sön 12-16
KRISZTINA WIDENGÅRD
Där sagorna gryr
2023.02.18 - 2023.03.12
Galleri 2
Vernissage 18/2 Kl 12-16
Längesen, 2000 Krisztina Widengård
Krisztina Widengård ställer ut måleri, grafik och blandteknik. Som titeln antyder, de gemensamma linjen i de utställda verken är en sorts sagostämning även i de mer abstrakta bilderna.
Hon kommer från en konstnärsfamilj i Ungern, i Budapest. Hennes far berättade och tecknade egna sagor till dottern. Hon har en liten samling på olika länders sagor.
Krisztina bor i Sverige sedan 1980. Världen förändras kring oss, varken Ungern eller Sverige är samma som då. Samma krig rasar i båda ländernas närhet.
Om man tittar på hennes bilder kan man drömma sig bort till en lekfull tillvaro att livnära själen med.
CARITA SIRÈN
Fragment (Intryck - avtryck)
2023.03.18 - 2023.04.09
GALLERI 2
Vernissage 18/3 Kl 12-16
Carita Sirén
Carita Sirén är en sverigefinsk konstnär som söker alternativa tekniker för att kunna övergå till material som är helt i harmoni med naturen. Det är en lång väg att gå och än så länge är äggoljetempera och linoljefärg det som dominerar. Hon blandar och river oftast själv sina färger. Försöker använda minimalt med plastfärger som tex akryl.
Ekotryck, kontakttryck på papper är fortfarande inkluderad i en process att i framtiden kunna använda bestående färger direkt från olika växter och utan att skapa någon sorts farligt avfall. Intrycken av dessa papper har hon försökt delvis överföra nu på duk med blandteknik: akryl, pigment, äggtempera och oljefärg.
Hon söker livets innersta väsen och beskriver känslor, tankar och händelser.
MONIA WESTIN
Ljus och skugga
2023.04.15 - 2023.04.30
Galleri 2
Vernissage 15/4 Kl 12-16
"Pelargon" Monia Westin
Monia Westin utbildade sig på Konstfack 1955-59 och arbetade sedan ett år på Handarbetets vänner. Därefter har hon varit verksam i egen ateljé. För precis sextio år sedan, 1963, hade hon sin första separatutställning på Nutida Konst i Uppsala.
Som textilkonstnär har hon anlitats för utsmyckning av många offentliga lokaler i Uppsala och runt om i landet. De senaste åren har hon också arbetat mycket med att teckna i blyerts. Blyertsteckningar är också vad hon huvudsakligen ställer ut denna gång. Det viktigaste för henne är den poetiska stämningen och känslan i bilden. Hon är fascinerad av växlingen mellan ljus och skugga och det är också temat för utställningen. I sina teckningar använder hon oftast växter som motiv.
Monia Westin finns representerad bland annat på Nationalmuseum, Moderna museet, Röhsska museet, Uppsala konstmuseum, Vetlanda museum, Sundsvalls museum och Statens konstråd.
2009 tilldelades hon Uppsala kommuns hedersmedalj med motiveringen att hon i sitt konstnärskap med gedigen teknisk säkerhet förmedlar naturkänsla, poesi och lekfullhet.
EVA HESSLOW
Tuschteckningar
2023.05.06 - 2023.05.21
GALLERI 2
Vernissage 6/5 Kl 12-16
Jag är född och uppvuxen i Örebro. Efter studier vid Konstfack och en längre period i Stockholm bor jag numera i Bålsta.
Här är det nära till skog, vatten och gårdar med djur. Eftersom jag tycker om att teckna, speciellt det som är levande, har jag koncentrerat mig mycket på hästar. Porträtt är jag också intresserad av.
Under sommarhalvåret tar jag gärna in kvistar i ateljén. Dessa studerar jag med hjälp av tusch, pensel och japanpapper. I den här utställningen visar jag studier av några äppelgrenar.
ALI ARDALAN
Leviathan
2023.05.27 - 2023.06.11
Galleri 2
Vernissage 27/5 Kl 12-16
Visningar 3-4 juni 14.00
Bild: Ali Ardalan
Ali Ardalan har en masterexamen i fri konst från HDK-Valand Academy och även genomfört ett post-masterprogram "Dekolonisering av arkitektur" vid Kungliga konst högskolan i Stockholm.
Hans intresseområden inkluderar identitet, migration, och språk. Ardalan's konstnärliga praktik och forskning fokuserar på begreppet makt och hur dominant makt påverkar samhället och försöker institutionalisera dess förståelse av verkligheten.
Han arbetar med olika medier såsom skulptur, fotografi och video där han konstruerar icke-linjära narrativ genom blandade installationer, som syftar till att utmana och störa hegemoniska representationsmekanismer
KONST FÖR UKRAINA II
2023.09.02
GALLERI 2
Lördagen den 2 september arrangerade Uppsala Konstnärsklubbs Ukrainagrupp sitt andra konstevent till stöd för det ukrainska folket – ”Konst för Ukraina II”. Donerade konstverk såldes för ca 50% av ursprungspriset. Totalt har 47 210 kr swishats till hjälporganisationer som är verksamma i Ukraina: Läkare utan gränser, Rädda barnen, UNCHR, UNICEF, Blågula bilen och Skicka vidare till Ukraina.
RUSMUS
MATERIAL DISPLAY
2023.09.09 - 2023.09.24
Konstnärer: Maja Fredin, Tova Jertfelt, Hedda Hultman, Ina Jostrup, Cristian Quinteros Soto.
Curator: Alba Folgado
Projekt- och konstnärliga ledare: Katarina Sundkvist Zohari, Nito Vega.
Vernissage Kulturnatten den 9 september kl. 18
Performance Ina Jostrup Kulturnatten den 9 september kl. 20
Material display är det sista stadiet av RUSMUS 2023 och dess process-utställning där vi på ett undersökande sätt presenterar idéer och spår från tiden vi utforskat det offentliga rummet.
Samtalen med grannar, politiker, forskare, konstnärer och andra medlemmar av det civila samhället har utgjort ryggraden i detta projekt, där fem konstnärer bjöds in för att utforska de tidsaspekter och sociala frågor som formar det offentliga rummet. Det har varit genom dessa olika interaktioner och besök som konstnärerna samlat idéer och utvecklat fem konstnärliga interventioner.
Konstnärerna gav näring åt sina skapelser med hjälp av berättelserna de mötte: om vägarna till vattensamlingar (badplatserna) som boenden i ett centralt stadsområde tar under sommaren, genom strukturen som byggde upp ett livligt men samtidigt omöblerat och grått torg i Bålsta, i det problematiska med den vänliga bilden av ett nybyggt område som syftar till att framställa perfektion, via omfamnandet av åldrandet av en specifik befolkning och dess relation till naturliga flöden och med hjälp av ett live-rapportering av (o)viktiga vardagliga händelser i en (o)händelserik park i ett bostadsområdet.
I år har RUSMUS tagit sig an fler utmaningar och framgångsrikt utökat sitt program. Allt började i april, med ett forskningsresidens som förde samman gamla och nya deltagare i projektet. Tillsammans delade de fem konstnärerna med sig av sina konstnärliga synsätt och metoder, besökte de platser där deras interventioner skulle äga rum och lärde sig mer om varje sammanhang genom att träffa lokala aktörer och ”insiders”.
De resulterande interventionerna presenterades mellan maj och juni på varsin plats i Region Uppsala och alla varade högst en dag. Alla interventioner som presenterades var olika, även om vissa tog upp ämnen och problem som verkar vara gemensamma för deras generation, såsom vårdritualer, kroppsspråk, att övervinna gränser, berättande och tillhörighet.
Nu, på Uppsala Konstnärsklubb, bjuder vi in dig att fördjupa dig i de fem interventionerna från ett annat perspektiv: det materiella. Genom varje objekt och dokumentation är det möjligt att knyta an till de konstnärliga förslagen från denna nya generation konstnärer, liksom att förstå de utmaningar de stod inför när de skulle utveckla ett meningsfullt konstnärligt förslag för en offentlig plats, en specifik tid, ett sammanhang och ett socialt ramverk.
Projektet drivs med stöd av Uppsala Kommun, Region Uppsala och Kulturrådet i samarbete med Uppsala Konstnärsklubb.
Om RUSMUS
Konstnärlig intervention: en representation som kännetecknas av att den är temporär och inte nödvändigtvis materiell. Den kan kombinera konstföremål, teatraliska dialoger, dansrörelser och andra tekniker.
RUSMUS står för Regional Ung Salong & Mobil Ung Salong. Projektet syftar till att stödja unga konstnärers praktiker och undersöka det offentliga rummet.
RUSMUS har genom sina konstnärer kommit till insikt om att det offentliga rummet alltid är en plats i förändring, som ständigt utvecklas mot nya visioner, arkitekturer, koncept och användningsområden. Det är denna idé om en konstant förändring som har drivit projektet under de senaste åren och som påminner oss om vikten av att inte ta det offentliga rummet för givet och att fortsätta återkräva det från vår ödmjuka, respektfulla och lyhörda konstnärliga position.
MELLAN VASS OCH VERKLIGHET
I RUM FÖR UPPFINNELSE
2023.09.30 - 2023.10.08
KOS - KAJSA G SJÖLÉN OCH SOFIE STENBERG
Bild: Vass från Knutbys frusna sjöar. Foto: Kajsa G Sjölén
Utställningen MELLAN VASS OCH VERKLIGHET är en utveckling av projektet Rum för Uppfinnelse.
Efter att ha arbetat i en kollektiv process i Rum för Uppfinnelse med besökare på olika offentliga platser i och runt Uppsala under våren 2023 har konstnärerna nu gjort egna verk, och lånar Rummet för en stund.
Utställningen består av vass som plockats från leriga åkerdiken kring Danmarks by och frusna sjöar i Knutby. I skissade skulpturer och installationer förvandlas den till fragment och små experiment eller berättelser som jobbats fram på plats i galleriet. En bräcklig portal visar vägen, en videosekvens berättar om landskapet. Materialets styrka, lätthet, bräcklighet och skönhet sätter utställningens ton.
Om Konstnärerna KOS
KOS är Kajsa och Sofie. De jobbar med platsens förutsättningar och använder ofta natur och återbrukat material i sina verk och installationer.
KAJSA G SJÖLEN är yrkesverksam konstnär, konst och slöjdpedagog verksam i Uppsala. Utbildad vid Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam.
Hennes konstnärliga arbete består i teckning, måleri, poesi, interaktiva skulpturer och händelser. Hon har gjort flytande konserter i mörkret, jättestora teckningar, 12 meter höga eldskulpturer med mekaniska rörelser. I Kajsas arbete finns ofta ett stort allvar som balanseras med humor.
Kajsa har arbetat med scenografi och kostym och är alltid intresserad av rummet. Men också av att få besökarna aktiva, att trycka på knappar, stoppa huvudet i saker eller vara med och bygga.
SOFIE STENBERG är konstnär och arkitekt utbildad vid Konstfack. Hon arbetar med bildkonst, arkitektur- och formuppdrag.
Nyfikenhet och viljan att upptäcka det oväntade präglar hennes intuitiva arbetsprocess. Sofie utforskar livets platser, förgänglighet och naturens rum. Hon intresserar sig för subtila händelser och vardagslivets ritualer.
Hennes arbeten består bland annat av storskaligt måleri, teckningar och rumsliga installationer och återkommer ofta till landskapet och barnet som motiv.
Genom att kombinera konstnärliga metoder med digitala och traditionella tekniker utvecklar hon sina projekt och verk. Hon jobbar gärna platsspecifikt för att forma sina arbeten i dialog med omgivningen då nya betydelser för både verket och rummet uppstår. Visionen i det offentliga rummet är att skapa hållbara och mänskliga miljöer som väcker känslor.
Om Konstprojektet RUM FÖR UPPFINNELSE
Rum för Uppfinnelse undersöker den gemensamma skapandeprocessen i det offentliga rummet. Vi har skapat ett mobilt, tillfälligt rum för gemensamt konstskapande som vi under våren har provat i flera sammanhang och på olika platser. Här har det konstnärliga utforskandet och materialet stått i centrum.
Vi har låtit konsten vara något du upptäcker på gatan och får ta i och bygga upp omedelbart. Projektet har haft en direkthet som är enkel och samtidigt involverande för besökaren. Vi har utformat aktiviteten så att det ska vara tillgängligt för många. Här har både barn och vuxna lämnat spår och byggt tillsammans.
Vi har förändrat det offentliga rummet när vi har varit där och byggt i det; atmosfären, energin, minnena och hur man rör sig. Interventioner som på det här sättet tar över och förändrar stadsrummet för en stund, med små medel, kan ge en känsla av att du lever i ett flöde och att vad som helst kan hända. Det kan skapa nyfikenhet och öppenhet.
Projektet har givit utrymme för besökare att utforska och uttrycka sig tillsammans med oss. Vi har byggt hängande konst och vindlande konst, konst man kan krypa in i och konst med små utställningar i. På alla platser har vi mött engagerade, nyfikna deltagare som byggt intressanta rum eller varit delaktiga på andra sätt genom att kommentera, namnge, diskutera och ställa frågor.
Det har varit i mötet mellan rummet, människorna och materialet som konsten har uppstått!
Läs mer om projektet och se bilder på instagramkontot @rumforuppfinnelse
Projektet Rum för uppfinnelse har fått stöd av Kulturrådet, Uppsala Kommun, Östhammars kommun.
Utställningen arrangeras med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet.
ECOTONE
TRANSITION AREA BETWEEN BIOLOGY AND ART
2023.10.21 - 2023.10.29
I Ekologi används begreppet "Ekoton" för att beskriva en gränszon där två element i landskapet smälter samman.
Längs med strandlinjen, där vatten möter land, interageras arter från respektive vegetation med varandra och skapar nya artrika miljöer. Näringsvävar i vattnet och på land knyts ihop, förgrenar sig och sprider sig vidare bortom strandlinjen – till myrområden, hassellundar, tallhedar och vitmossehav.
Likt en ekoton smälter biologi samman med konst i detta undersökande projekt. Vad händer när biologer och konstnärer tillsammans går in i denna gränszon? Projektet tar avstamp i fältexkursioner i Uppsala och Store Mosse utanför Värnamo där mötet och processer som uppstått kommer visas på Uppsala konstnärsklubb mellan 21–29 oktober.
Medverkande konstnärer och forskare:
‣
Malin Franzén arbetar i platsspecifika utforskningar, kollektiva processer och utifrån samlingar och arkiv med intresse för naturvårdande praktiker och representationsformer i kunskapssökande processer. En kritisk blick på omsorg och en öm approach för störningar och fel genomsyrar hennes installationer med video, skulptur, workshops, augmented reality, performance och artist books.
‣
Hanna Norrna är textilkonstnär och silkesodlare. I sin praktik arbetar hon med sociala, historiska, ekologiska och magiska dimensioner av vävning. Utöver egna utställningar och uppdrag driver Hanna samarbetsprojekt som handlar om historisk och samtida silkesproduktion, samt om havssilke av byssustrådar från blåmusslor.
‣
Ida Lindgren utforskar hur makt manifesterar sig i olika rum i samhället och hur detta tar sig uttryck i våra kroppar. Med utgångspunkt i relationen mellan omsorg och kontroll, ställer hon frågor om strukturers inflytande över såväl människans som materialens agens. Med en bakgrund som filmare har tid blivit ett råmaterial som hon laborerar med även i andra fält. Hon utgår gärna från befintliga material och platser för att undersöka identitetsskapande processer och den roll som olika representationer spelar för individ och samhälle.
‣
Amanda Selinder är bioart/textilkonstnär och arbetar med levande processer och organismer som slemsvampar, färgväxter, svampmycel och biofilm. Någonting som är centralt i hennes arbete är undersökandet och visualiseringen av den osynliga biologiska mångfalden som omger oss med hjälp av de pigment som organismerna producerar.
‣
Ioana Onut Brännström innehar en postdok vid Oslo och Uppsala universitet. Hennes forskningsfält och passion är lavar som formas av svampar, alger och bakterier som lever i symbios. I sin forskning försöker Ioana få svar på grundläggande frågor om lavars biologi och evolution. Parallellt undersöker hon hur klimatförändringar och antropogena faktorer påverkar den genetiska mångfalden och lavarnas förmåga att anpassa sig till förändrat klimat och föroreningar i naturen.
‣
Gustaf Granath arbetar som forskare vid Uppsala universitet och hans forskargrupp studerar hur våtmarker fungerar och hur de bidrar till biologisk mångfald, kolinlagring och vattenhushållning. Fokus är på myrar som är uppbyggda av dött organiskt material. I ett nytt projekt undersöker de hur restaurering av utdikade myrar påverkar vattenflöden, vattenkvalitet, och växtligheten i landskapet.
Projektledare är Amanda Selinder i samarbete med Uppsala konstnärsklubb. Projektet finansieras av Kulturrådet och Helge Ax:sons Johnsons Stiftelse.
ANDERS RÖNNLUND
DET VI FÖRLORAR
2023.11.04 - 2023.11.19
Bild: Anders Rönnlund
Anders Rönnlund har i över trettio år arbetat utifrån en ekologisk och politisk grundsyn. Sådd, grodd, växande, kamp och död är återkommande teman.
De politiska förutsättningarna som skapar vår värld, den värld som vi så dåligt förvaltar, speglas genom personliga upplevelser.
Rönnlund arbetar med platsrelaterade installationer i många material, ofta ingår växter, vatten / vattendroppar, teknik och ljud.
Den mekaniska skulpturen som utgör utställningens enda verk, en långsam robotarm, skriver mjukt ut bilder på vattenytan, bilder som förgås i samma ögonblick de skapas, sammanhållna endast i betraktarens blick.
Rönnlund har deltagit i utställningar i bl.a. Japan, Kina, Ryssland och många europeiska länder bl.a. Sverige, Polen, Finland, England och Spanien. I Sydamerika främst i Chile och Ecuador, med bland annat en stor separatutställning på Museo de Arte Contemporáneo, Santiago, Chile. Rönnlund deltar i det chilenskt-ecuadorianska projektet Bienal Nomade (Bl.a. Köttinspektionen 2018, just nu i Elblag, Polen, tom 25 november, https://roennlund.se/23 och har även deltagit i projekt och utställningar i Mexico, Colombia, Ecuador och Argentina. Anders Rönnlund har i Uppsala genomfört två omfattande separatutställningar, på Upplands konstmuseum 1991 och Uppsala konstmuseum 2009.
Utställningen producerades med stöd av Konstnärsnämnden.
ROSTRUM 5
PÅ INBJUDAN AV RACKARART
2023.12.02 - 2023.12.17
Vernissage lördag den 2 december kl. 12-16
Maria Lavman Vetö, Ann Makander, Gertie Månsson,Berit Sahlström, Carina Stankovich
ROSTRUM 5 är en grupp från konstnärsdrivna galleriet ROSTRUM i Malmö som ställer ut på Galleri 2 i ett utbyte med gruppen RackarArt från Uppsala Konstnärsklubb, som i sin tur gästar Malmö i vår.ROSTRUM 5 visar foto, collage/assemblage, måleri och bildväv och består av:
Maria Lavman Vetö(1960-2023) utbildad i måleri på Konstakademin i Köpenhamn och interaktionsdesign, K3, Malmö Högskola. I sitt eget konstnärskap intresserade hon sig för färg, skala och perception. Bilderna blev oftast till i datorn i en intuitiv eller i en generativ process varefter de målades eller trycktes på olika material.www.marialavman.se
Ann Makanderär född och verksam i Malmö. Hon är utbildad på Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetar med måleri, grafik och offentliga utsmyckningar. Hennes konst kretsar kring mötet mellan det abstrakta och det mer figurativa i en konkret tradition. Ofta förekommande är mönster och färgkompositioner hämtade från textilhantverk. Ann Makander har genom åren ställt ut i solo- och samlingsutställningar på gallerier och konsthallar runt om i Sverige. I Uppsala har hon ställt ut på Galleri Smedhamre, Galleri Strömbom och gjort en utsmyckning på Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Gertie Månssonär född i Linköping, bor och är verksam i Malmö. Utbildad på Konstfackskolan i Stockholm och Målar- & skulpturskolan Forum i Malmö. De tekniker hon arbetar med är måleri, teckning, collage/assemblage, objekt och Artist’s Books. Hon ser sitt bildskapande som ett öppet och oförutsägbart sökande, där det intuitiva delvis styr processen. I bilderna finns ofta en dualitet i form av mörker - ljus, stängt - öppet, kraftfullt – vekt, pastosttunt, uttryckt i en stark eller dov färgskala. Gertie Månsson har ställt ut separat i Stockholm och Malmö vid ett flertal tillfällen, deltagit i samlingsutställningar nationellt och internationellt.
Berit SahlströmBildvävaren, konstnären som blev konstvetare, lärare o forskare, återvände till gobelängvävstol och ateljé 2004-06. Soloutställningar i bl a London 2007, Uppsala 2011, 2016, Addis Ababa 2016, Tokyo, Nagoya 2018, Stockholm 2019 och Malmö 2020, 2022. Offentliga utsmyckningar i bl a Universitetshuset, Stadbiblioteket och statsvetenskapliga institutionen i Uppsala. Uppsalabo fyra decennier, nu bosatt i Malmö. Ställer f n även ut på Handarbetets Vänner Galleri, Djurgårdsslätten, Stockholm med Astrid Bäckström (Ta plats - kvinnorum, 23 nov - 27 jan).www.beritsahlstrom.se
Carina Stankovichär född i Malmö 1957, bor och är verksam där. Har studerat på förberedande konstutbildning, och grundutbildning i fotografi. Är verksam i Konstnärsdrivna Galleri Rostrum sen 1997. Haft soloutställningar och medverkat flera gånger i nationella och internationella samlingsutställningar.
Utställningen tillägnas vår vän och kollega Maria Lavman Vetö som gick bort i oktober efter kort tids sjukdom. Vi saknar henne mycket.
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16