PENJA HESSELBÄCK, MASOUD SHAHSAVARI, JANNIKE BRANTÅS
DARK MATTER ILLUMINATIONS
2024.01.20 - 2024.02.04
Bild: Masoud Shahsavari
I den här utställningen utforskar konstnärerna Masoud Shahsavari, Jannike Brantås och Penja Hesselbäck en av den moderna kosmologins olösta gåtor – om det existerar mörk materia eller om den bara är en teoretisk konstruktion.
I gränslandet mellan konst och vetenskap utforskar de medverkande konstnärerna ett fenomen som inte kan observeras direkt och vars existens bara kan antas. I en utställning i vilken olika konstnärliga tekniker och temperament samsas tolkar konstnärerna, gemensamt och var och en för sig, denna gåta, allt i syfte att kasta ett nytt ljus över den mörka materien och dess lika undflyende följeslagare, den mörka energin. Dark Matter Illuminations – Mörk materia i ny belysning.
Utställningen är ett samarbete mellan Studio 44, Stockholm och Uppsala konstnärsklubb och visas på båda gallerierna.
POP UP-UTSTÄLLNING: ALLA SJU
DELTAGARE FRÅN FÖRDJUPNINGSÅRET PÅ WIKS KONSTLINJE
2024.02.21 - 2024.02.25
Bild: Fragment av sju konstverk
Kanske föds man till konstnär, men vad gör det möjligt för någon att utveckla ett konstnärskap? I den här utställningen möter vi sju konstnärer, alla deltagare från Wiks konstlinjes fördjupningsår, som på sina respektive sätt, och i olika skeden i livet, befinner sig mitt i en sådan process. En process där man både får möjlighet att utveckla praktiska färdigheter och prova konstnärliga uttryck och förhållningssätt. Folkhögskolan bereder rum och ro att blicka såväl in i som ut ur sig själv, med konsten som medel.
Samarbetet mellan Uppsala Konstnärsklubb och fördjupningsåret i konst på Region Uppsala Folkhögskola skapar trådar mellan konstnärsgenerationer (i olika åldrar).
AF STENTRAPP
SKULPTUR - STEN
2024.03.23 - 2024.04.07
Foto: Sture Ekendahl (beskuret)
I sökandet efter ett lättare material blev Håkan Blomqvist bergtagen av sten. Tillsammans med sin livs- och arbetskamrat Karin Westman har Blomqvist hittills främst arbetat med ugnsgjutna glasskulpturer i sandform - ett tungt och krävande hantverk.
När Westman drabbades av obotlig cancer för tre år sedan ställdes deras liv på ända. Att under kyliga höstar hugga, borra, slipa och polera mot- och medgörliga stenar, var en process som höll konstnären från att försjunka i meningslöshet. Under bearbetandet av stenar bearbetade Blomqvist samtidigt parets svåra livssituation.
Ett stipendium från Konstnärscentrum Mitt/Kulturrådet möjliggjorde utforskande av nytt material.
Aldrig tidigare visade stenskulpturer av,
alter ego af Stentrapp.
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
GARBNET
GRÄNSLÖS DELAKTIGHET OCH GLÄDJE
ANETTE WIXNER | LINDA LONG LIDMAN
2024.03.13 - 2024.04.28
Bild: Garbnet
Idén med projektet Garbnet är att skapa ett ordlöst meddelande. Ett meddelande som kan nå fram till en person som befinner sig i en annan del av världen, och göra henne delaktig i en konstnärlig process utan större krav på motprestation. På så sätt bildas ett snabbt växande nätverk med ett enda syfte: att knyta ihop människor över språk- och landsgränser.
Projektet utgörs av små skulpturer som skapas av konstnärerna Linda Long Lidman och Anette Wixner. De skickas iväg med frivilliga förmedlare som är på väg att resa någonstans i världen, därmed blir förmedlaren en viktig del av den konstnärliga processen. Väl på plats lämnas konstverket på en allmän plats och fotograferas i sin nya miljö.
Varje skulptur har en QR-kod, som innehåller uppgifter om projektet, samt länkar till projektets instagram och webbplats. Den som hittar skulpturen uppmanas att återkoppla och får gärna placera om verket.
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
LANDSCAPES OF THOUGHTS
LEICY OLSBORN BJÖRBY
2024.05.04 - 2024.05.19
Bild: Leicy Olsborn Björby
Idén med projektet Garbnet är att skapa ett ordlöst meddelande. Ett meddelande som kan nå fram till en person som befinner sig i en annan del av världen, och göra henne delaktig i en konstnärlig process utan större krav på motprestation. På så sätt bildas ett snabbt växande nätverk med ett enda syfte: att knyta ihop människor över språk- och landsgränser.
Projektet utgörs av små skulpturer som skapas av konstnärerna Linda Long Lidman och Anette Wixner. De skickas iväg med frivilliga förmedlare som är på väg att resa någonstans i världen, därmed blir förmedlaren en viktig del av den konstnärliga processen. Väl på plats lämnas konstverket på en allmän plats och fotograferas i sin nya miljö.
Varje skulptur har en QR-kod, som innehåller uppgifter om projektet, samt länkar till projektets instagram och webbplats. Den som hittar skulpturen uppmanas att återkoppla och får gärna placera om verket.
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
MINSTA möjliga
2024.06.01 - 2024.06.09
Temat för vårens medlemsutställning på Uppsala konstnärsklubb är MINSTA möjliga.
Trettiotvå konstnärer bidrar med sina tolkningar av begreppet. Verken rör vid sorgens plats i samhället, miljön, kroppsideal, stäppzebror, fjällen, mikrober, katter, glitter; verken rör vid allt och ingenting.
Behöver minsta möjliga definieras innan vi ska försöka reda ut det?
Möt ett tvärsnitt av klubbens varierande konstnärskap i denna MINSTA möjliga grupputställning!
Tryck här för att få läsa några av de deltagande konstnärernas egna ord.
I MELLANRUMMET
INGRID ORLOWSKI
17–25 AUGUSTI OCH 30 AUGUSTI – 1 SEPTEMBER 2024
Bild: Ingrid Orlowski
Ibland uppstår ett mellanrum.
Har vi tillräckligt med mellanrum?
Vad kan hända i ett mellanrum?
Kan ett mellanrum väcka tankar?
Vernissage lördag kl. 12–16
Klockan 13 kommer vokalgruppen Ambra att framföra ett par sånger
Bild: Karin Westman
“En lust och positiv känsla att vilja skapa verk från idéer som dök
upp i mitt huvud. Och så länge lusten finns, så lever jag.”
Utställningen har sin grund i Karin Westmans drivkraft att utforska nya material, en drivkraft som har växt fram av flera anledningar.
Tillsammans med sin livs- och arbetskamrat Håkan Blomqvist har Westman i flera decennier främst arbetat med ugnsgjutna skulpturer av glas. När paret blev medlemmar i konstnärsgruppen RackarArt, stötte de på nya utmaningar, särskilt när det gäller att hitta lämpliga miljöer för att ställa ut glasskulptur. Det ledde till ett utforskande av andra material och annorlunda arbetssätt.
En annan viktig faktor var cancerdiagnosen som Karin Westman fick för 3,5 år sedan. Det rörde sig om en obotlig och aggressiv lungcancer. Marken försvann under fötterna, beskriver Westman själv. Hur handskas man med detta? Det svåra beskedet ledde till att hon valde att fokusera på att leva livet fullt ut, vilket i sin tur öppnade upp för utforskningar av nya material. Det blev också viktigt att ha så roligt som det bara är möjligt! Material som hade legat i ateljéns mörka vrår i upp till 30 år fick nu plötsligt nytt liv. Här återfinns permanentat och färgat tagel, trä, glas, naturborst, plast, frigolit, tyg, textilfärg, papier mache, metall, jute och plastdjur.
Kl 13.00 - ca 13.15 Konstnärssamtal med Marguerite Minnot-Thomas och Elin Sundström i dialog med Johanna Hästö
Projection, 2023. Elin Sundström/Marguerite Minnot Thomas
ENG: Between a Fir and a Stoneis a collaborative project by Swedish artist Elin Sundström and Franco-Irish artist Marguerite Minnot Thomas, exploring the intersection of geography, time, and human presence. Set in an area near Uppsala, Sweden, marked by industrial logging, the work adopts a meditative, slow process; a contrast to reflect the relationship between the natural world and human intervention.
Through their walks across snow-covered landscapes, Sundström and Thomas engaged with the terrain, capturing traces of movement—whether human, animal, or environmental. These observations resulted in a series of "alternative maps," which blur the boundaries between untouched landscapes and those altered by human activity.
The exhibition features a collection of photographs and moving images, developed through an ongoing exchange between the two artists. This process of shared authorship allows them to respond not only to the land but also to each other’s interventions, fostering an exploration of interdependence between artists, materials, and environments. The audience is invited to become part of this dynamic, reflecting on their own relationship with nature and considering how their presence in the landscape contributes to the ongoing dialogue between creation and destruction.
Elin Sundström’s practice spans sculpture and spatial installations, with a focus on ritual and performative actions in the landscape.
Marguerite Minnot Thomas’s work explores place and nature,its capacity to be charged with geographical and biographical narratives, and the importance of collaboration.
SWE: Between a Fir and a Stoneär ett samarbete av den fransk-iriska konstnären Marguerite Minnot Thomas och Uppsalabaserade Elin Sundström, och undersöker skärningspunkten mellan geografi, tid och mänsklig närvaro. Projektet tar plats nära Uppsala, i ett område märkt av storskalig avverkning, och använder en meditativ, långsam process; en kontrast som reflekterar relationen mellan natur och mänsklig intervention.
Med vandring som metod har konstnärerna tagit sig an det snötäckta landskapet, och tar vara på spår av rörelse - från djur, människor eller naturmiljön. Observationerna resulterade i en serie “alternativa kartor”, som suddar ut gränserna mellan orörda landskap och de som förändrats av människor.
Utställningen visar en samling foton och videoverk som utvecklats genom ett pågående utbyte mellan konstnärerna. Deras samskapande process bygger på en lyhördhet både gentemot landskapet och mot varandras inspel, och främjar utforskandet av ömsesidigt beroende mellan konstnärer, material och miljöer. Utställningsbesökare bjuds in till att bli del av denna dynamik och reflektera över sin egen relation till naturen, och tänka kring hur ens närvaro i landskapet bidrar till den pågående dialogen mellan skapande och förstörelse.
Marguerite Minnot Thomas utforskar plats och natur, deras kapacitet att laddas med geografiska och biografiska narrativ, samt betydelsen av konstnärligt samarbete.
Elin Sundströms konstnärskap handlar om ett intuitivt lyssnande till landskapet, ofta genom performativa interventioner, rumsliga installationer och skulptur.
Mapping Presence: A Collective Gathering for Between a Fir and a Stone (link)
Date: Wednesday, 3 October 2024
Time: 18:15 - 19:00
Venue: Online via Zoom
Tracing Landscapes: An Artist Peer Roundtable on Art, Ecology, and the Body (link)
Date: Friday, 4 October 2024
Time: 18.00 - 19.30
Venue: Uppsala Konstnärsklubb, Sysslomansgatan 1
VERNISSAGE 19 OKTOBER KL. 12-16
Visningar:
Lördag 19/10 kl. 14 (invigning)
Söndagar 20/10, 27/10 och 3/11 kl 14
UTTRYCK MED TYG presenterar ett tids- och motivmässigt blandat urval av kursarbeten av elever från vuxengrupper på Svenska Quiltakademin. Fokus ligger på färg, form och komposition i anknytning till abstrakt eller stiliserat bilduttryck. Medlet är kommersiellt mönstrade eller egentryckta tyger som bearbetats med skarvsömnad, applikation och sömnadsmetoden quiltning. Till skillnad från brukstextilier används den sistnämnda (som förutsätter två tygskick med ett mellanlägg) i bildskapande till att accentuera detaljer, addera dynamik och/eller skapa illusion om dimension.
Utställningen kurateras av konstnären Katriina Flensburg i syfte att synliggöra tygets potential som konstmedia, att uppmuntra till modernt textilt bildskapande samt att lyfta fram lärar- och mentorsrollen som en del av konstnärens arbetsfält.
Medverkande elever: Eva-Britt Berghäll, Eva Germundsson, Ulla Lundström, Anna-Tora Martin, Birgit Williams, Anna Clemensson, Ann Johansson, Marie Edsborg, Anne Jennische
Vernissage lördag den 9 november kl. 12-16
Arbetet med projektet Berätta tar avstamp i ett gemensamt intresse för värdet hos det till synes betydelselösa och obegripliga. Restbitar och upphittat material tas tillvara och undersöks som potentiella ledtrådar till bortglömda eller åsidosatta aspekter av verkligheten och historien. I de begagnade textilierna och i de gamla teknikerna finns tiden ständigt med som en besynnerlig faktor att vrida och vända fram och tillbaka.
Under arbetet med utställningen har Eva och Martina, mor och dotter, undersökt betydelsen av det förflutna, både deras gemensamma och det bortom genetiken. Folkkonst, minne, tradition och skröna har sammanfogats till en ny berättelse om en möjlig hemhörighet utanför den gängse historiografin. Det obegripliga är en nyckel och osanningen en förutsättning.
I utställningen bjuds besökaren in att vara med och berätta.
Eva och Martina har båda en bakgrund inom det textila fältet men inkorporerar gärna andra material såsom trä, metall, plast och prylar. I utställningen visas skulpturer och installationer där sammanfogandet av olika objekt och material är den huvudsakliga metoden. Med hjälp av bl.a. textila tekniker såsom tovning, väv och sömnad, kopplas delar samman som vid första anblick kanske inte hör ihop.
Foto: Salome Kappelin
Eva är bildterapeut och textilkonstnär, medlem i Uppsala konstnärsklubb.
Martina läser just nu masterprogrammet Craft-Textil på Konstfack och har tidigare läst kandidatprogrammet Textil-Kropp-Rum på HDK-Valand Steneby.
Parallelt med Uppsala historiska julmarknad på S:t Eriks torg och i vårt fina kvarter bjuder 22 konstnärer in till JULSALONG i Galleri 2!
CARITA SIRÉN GUNNAR STALAND SOFIE STENBERG KARIN WESTMAN
MARIE-LOUISE SUNDQVIST ANNETTE JOHANSSON EBBA STÅLHANDSKE GUDRUN WESTERLUND NATASHA DAHNBERG ANN GEDIN HÅKAN BLOMQVIST ANNICA DANIELSSON ALMÉN SUSANNA BARK MELINE HÖIJER SCHOU EVA BJÖRKMAN EBBA HERNSTRÖM CHARLOTTE MELANDER ADINA ALMÉN MARGARETA FUNDELIUS KRISZTINA WIDENGÅRD ELIN FORSSELL
Extraöppet hela helgen kl. 11-18 i båda gallerierna
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16