ANN GEDIN
FRÅN NÄRA TILL LÅNGTBORTISTAN
2024.01.20 - 2024.02.04
Vernissage lördag den 20 januari kl. 12-16
Bild: Ann Gedin. Nära (skulptur), Långbortistan (teckning)
För några år sedan förlorade Ann Gedin sin sambo. De vandrade mycket tillsammans i fjällen, där sambons minnesplats återfinns idag. I utställningen FRÅN NÄRA TILL LÅNGTBORTISTAN söker Gedin förmedla en komplexitet av känslor, där kärlek och sorg binds samman.
NÄRA i utställningens titel refererar till känslor och upplevelser, rumsligt och geografiskt. Glädje och närhet, kärlek och ljus, hemmet, vardag och omsorg.
LÅNGTBORTISTAN gestaltar avstånd i känslor och relationer, i rummet och till avlägsna platser. Saknad, förlust, sorg, sökande. Minnen av fjällvandringar och naturen.
Samspelet mellan form, färg, yta och material är en bärande del i Gedins skapande. Hon arbetar både abstrakt och med föreställande element. Gedin strävar efter att verken ska vara enkla, tydliga och precisa i sitt utförande och vill samtidigt att de ska förmedla något mångtydigt och svårgripbart. För första gången kommer Ann Gedin att ställa ut teckning och skulptur i Uppsala.
MELINE HÖIJER SCHOU
JAG ÄR AV DET SOM ÄR
2024.02.10 - 2024.02.25
Vernissage lördag den 10 februari kl. 12-16
Bild Meline Höijer Schou
Den genomgripande anledningen till att Meline Höijer Schou håller på med konst är en vilja att undersöka bevekelsegrunder. Hon vill både utmana och tillåta skav att finnas, och hon brinner för att undersöka om det finns skönhet där hon bor. Höijer Schou vill lämna utrymme för en egen inre resa hos betraktaren och vill att den gemensamma resan skall vara sann. Att vi vågar vara sårbara för att bli nåbara. Hon ser konsten som en helande kommunikationsväg i den kollektiva sfären. Det som kommuniceras däri kan läka - om vi låter det.
Enligt Meline Höijer Schou är denna utställning helt och fullt kanaliserad av Det som är. Hon har fått vara med för att ge detta budskap: Allt är av kärlek. Höijer Schou har fått instruktioner efter att ha uttryckt en önskan om att få måla det hon ser då hon är med det som är. Här förmedlat i en mer tydlig form än vad som är bakom hennes ögon.
Meline Höijer Schou är en multidisciplinär konstnär verksam såväl i Sverige som internationellt. Hon kommer från måleriet från början och arbetar även med performance, kortfilm och installationer.
Se – och låt dig översköljas av det som är. Vad – är mellan dig och det som är.
UNDER YTA - ÖVER JORD
NYA MEDLEMMAR 2023 DEL II:
Anna-Karin Brus, Ebba Hernström, Hilda Ekeroth,Noomi Engström, Tim Drougge
2024.03.02 - 2024.03.17
Vernissage lördag den 2 mars
Bild: beskurna detaljer av nya medlemmars verk
Äger verkligheten rum över ytan eller under, i en fotografisk dimension eller en målad? Vad genererar vad, och befinner vi oss före eller efter något? I en relation som obönhörligt förändras, vägledande en dotter, i en motståndshandling eller verklighetsflykt? I utställningen står görande och icke-görande som polyfona grindstolpar till en värld, måhända krävande, men möjlig att träda in i.
Curator: Johanna Hästö
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
Eng:
Under surface – over land
Does reality take place above the surface or below, in a photographic dimension or a painted one? What generates what, and are we before or after something? In a relationship that changes inexorably, guiding a daughter, in an act of resistance or an escape from reality? In the exhibition, doing and not doing stand as polyphonic gateposts to a world, perhaps demanding, but possible to enter.
Curated by Johanna Hästö
LABYRINT
TOVA JERTFELT
curated by: NITO VEGA
2024.03.23 - 2024.04.07
Vernissage lördag den 23 mars kl. 12-16
Foto: Tova Jertfelt
”Du tvingas återbesöka tidigare minnen igen, och igen. Du har fått en röd tråd men den snurrar bara runt, runt i rummet, och påträngande minnen lämnar inte dig ifred. Du är fast i din hjärnas labyrint av minnen och hittar inte ut”
Inspirerad av Ariadnes tråd, som Theuses använde för att hitta ut ur Kretas labyrint, har Tova Jertfelt gjort ett interaktivt konstverk i tre delar, en triptyk, där tråden för besökaren genom tid, rum och minnen. Går det att hitta ut ur den, eller är vi dömda att bara upprepa våra tidigare misstag?
Triptyken behandlar minnen, högst personliga och subjektiva, men som av besökarna är fria att associeras och tolkas och vävas in i sina egna minnesbilder. Tova försöker trigga fram episodiska minnen genom att skulptera i tredimensionella minnesfragment. Hon jobbar med en tonårsrumsliknande kakofoni och försöker reda ut de röda trådarna som går kors och tvärs.
Konstnär
Tova Jertfelt
I sin praktik har Tova Jertfelt främst orienterat sig med ord och bild, gärna i korrelation, antingen i form av ”spoken word ”eller text. Hon befinner sig mellan det indignerade, känslokraftiga och det observerande. Tova jobbar gärna med möten mellan det polerade och stökiga, och rör sig alltmer in i ett utforskande av rumslighet och berättande som en upptäckande upplevelse. På sistone har hon börjat utforska platser och det offentliga rummet.
Curator
Nito Vega, medlem i Uppsala konstnärsklubb
Nito Vega driver tillsammans med Katarina Sundkvist Zohari och Alba Folgado projekt RUSMUS. Projektet stöttar unga, nyutexaminerade konstnärer som är i början av sina karriärer. RUSMUS vill belysa hur det offentliga rummets temporära karaktär präglar socio-politiska relationer och reflektera över hur dessa kan påverkas utifrån ett konstnärligt perspektiv. Tova Jertfelt är en av de unga konstnärerna som tillhör Generation RUSMUS. Nu bjuder Nito Vega Tova Jertfelt att ställa ut på Uppsala Konstnärsklubb.
LIVET, LIKSOM.
ELIN FORSSELL
2024.04.13 - 2024.04.28
Vernissage lördag den 13 april kl. 12-16
Bild: Elin Forssell, Jag hängde dina kläder
Det blir inte alltid som man tänkt sig.
Elin Forssells måleri svävar mellan dröm och verklighet, det rör sig på vardagliga platser. Färgerna och ljuset i Forssells bilder förmedlar en sorts framtidshopp, samtidigt som bilderna ställer frågor till betraktaren.
Barnet bland träden. Vad har det för hemlighet?
En kvällssol i juli förra sommaren. Var himlen någonsin så rosa?
Gatorna är ödsliga. Var är alla människor?
Men det finns också ett lugn i tomheten.
KREATIV SAMLING FÖR FREDLIG SISU
2024.05.04
Foto: Johanna Hästö
Har FRED något med uthållighet att göra? Kan vi skapa utrymme för oss själva och andra att slippa gå i försvar? Kan FRED ges utrymme, språk och gestalt i ett rum här och nu?
I den här 4 timmar långa interaktiva utställningen viger vi Galleri 1 åt att gestalta en fredlig version av verkligheten! Alla som vill är välkomna att ta med något till utställningen: ett konstverk, en tanke, en text, en sak att begrunda, något ätbart eller annat du vill bjuda dina medmänniskor på. Det räcker finfint att ta med sig själv sån som man är. Tillsammans kan vi hålla freden levande!
Vi som bjuder in är konstnärerna Annette Johansson och Johanna Hästö.
Parallellt med pop-upp-utställningen pågår konstnären Leicy Olsborn Björbys vernissage i Galleri 2.
BODIL GELLERMARK
STENSKULPTURER
2024.05.25 - 2024.06.09
Foto: Linda Long Lidman (beskuret)
Det var efter en veckokurs i Italien för drygt tio år sedan som keramikern Bodil Gellermark fastnade för stenen alabaster, och övergick till att i huvudsak arbeta med den. Efter över 40 med lera kände Gellermark sig färdig med det materialet och letade efter nya uttryckssätt, ändå kom fascinationen för alabaster som en överraskning.
Bodil Gellermarks skulpturer drar inspiration från naturens mjuka former. Hon tar gärna vara på stenens inneboende egenskaper, såsom de skiftande färgerna, som inte syns på utsidan utan visar sig först när man börjar bearbeta stenen. Går en sten sönder är det bara att haka på processen och fortsätta arbeta på nya, mindre verk. Slutresultatet blir inte alltid som planerat, det blir dock alltid en finkänslig, organisk form, som kan te sig stillsam, närvarande och nästan självlysande.
Bodil Gellermark är utbildad vid Århus konstakademi i Danmark, och sedan länge bosatt i Uppsala där hon främst har arbetat som keramiker med flera offentliga uppdrag. Hon var en av de konstnärer som startade Ateljéföreningen Konstjord i Gottsunda, där hon fortfarande har sin ateljé. Gellermark har genom åren varit väldigt aktiv i Uppsalas konst- och kulturliv genom bland annat sitt engagemang i Uppsala Konstnärsklubb, Anna-Lisa Thomson-stiftelsen samt Uplands Konstförening.
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
INGRID ORLOWSKI
PÅ VÄG, I VÄNTAN OCH RÖRELSE
17 AUGUSTI – 1 SEPTEMBER 2024
Bild: Ingrid Orlowski
Ingrid Orlowskis konstnärliga uttryck samla sig inte inom ett material, en teknik eller en viss genre.
Orlowski växlar mellan det föreställande och det abstrakta, men alltid med ett konkret innehåll. Helheten såväl som enskilda delar i verken, är oftast symboler för något mer. Hennes bildkonst består därför oftast av flera lager av tolkningsbart innehåll.
I utställningen På väg, i väntan och rörelse återkommer Orlowski till måleriet och människor som tillfälligt befinner sig på en plats.
”Jag iakttar och ibland ser jag något som väcker mig. En vacker väntan på en station, en begrundande äldre man, en ung kvinna som väntar på bussen. Någon överraskar mig med sin självklara närvaro, som ett utropstecken. Ibland måste det bli en målning.”
Ingrid Orlowski är född 1964 i Skellefteå, med svenska och tyska rötter. Hon bor och har ateljé mellan Östhammar och Öregrund.
Orlowski har ett flertal konst- och hantverksutbildningar, bland annat utbildning till lärare inom textil, bild, trä- och metallslöjd. Fram till i år har hon arbetat som lärare parallellt med sitt konstnärskap.
Per Sångberg, Viltövervakning, olja på pannå, 2023. Bilden är beskuren.
De vilda djuren och fåglarna, ibland i samspel med människan, spelar en huvudroll i Per Sångbergs konstnärskap. För honom symboliserar dessa djur en kontinuitet, ett gemensamt förflutet. Djuren är både lätta att identifiera sig med och samtidigt tillräckligt främmande för att väcka nyfikenhet och spänning. Redan på grottväggar och i totemskulpturer avbildade människorna dem, långt innan Kalle Anka, Rocky, foton och videoklipp kom in i bilden.
“Det är helt enkelt roligt att måla djur och låta en berättelse växa fram. De har fascinerat mig sedan jag var barn och min mor ritade tillsammans med mig.”
Måleri har förmågan att omedelbart gå rakt in i betraktaren, men själva arbetsprocessen kan sträcka sig över flera år. För Per Sångberg består denna långa process både av försiktiga förflyttningar och ibland drastiska övermålningar. Idéer förkastas, och nya kommer till. Gamla motiv återbrukas i modifierad form.
Har den laddning som kommunicerar med betraktaren kommit på plats? Det är en svårgripbar känsla som känns igen först när den visar sig. Måleriet blir nästan som en ritual för Sångberg, med målet att överraska sig själv – mot alla odds.
Webbplatser som rovbase.se, som använder spår- och DNA-analyser för att identifiera unika individer, ger Per Sångberg en djupare inblick i djurens liv i landskapet genom att följa kartan, att följa hur en varg eller ett lodjur etablerar revir, jagar byten, dör. Dessa visualiseringar av djurens liv och deras spår på kartan skapar en parallell skuggvärld, och ibland korsas våra spår.
“Det finns en mystik i mötet med ett vilt djur eller en fågel. Plötsligt kan kontakt uppstå under
bråkdelen av en sekund och något större tar över. Tiden upphör. Precis som i måleriet när allt faller på plats.”
Shaheena Akhlaque, Liv, alkhoholbaserat bläck och akryl
Med sina starka, klara färger och sin kärlek till naturen vill Shaheena Akhlaque förmedla att det finns hopp för oss alla, trots oron i världen. I sitt konstnärskap hämtar hon inspiration från ogräset som överlever trots svåra förhållanden, från svampar som med sina underjordiska nätverk arbetar i det fördolda och ibland visar sig i en vacker sporbildning – en påminnelse om att det finns liv under ytan.
“Hoppet är som en dörr mot den blå himlen, en förutsättning för livet.”
Shaheena Akhlaque har tecknat och målat i akryl och akvarell i många år. Under en period fastnade hon för sidenmåleri, som hon beskriver som en upplevelse. Men för tre år sedan upptäckte hon alkoholbaserat bläck, en ny målarteknik som snabbt blev en favorit. Akhlaque arbetar gärna i tekniker som är variationsrika och ger precis lagom motstånd. Under utställningen i Galleri 1 kommer både alkoholbäck- och akrylmålningar att visas.
Shaheena Akhlaque är uppvuxen i Lahore i Pakistan, där hon studerat konst vid Punjab University. Sedan 42 år är Shaheena bosatt och verksam i Uppsala.
Utställningen arrangerades med stöd av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och Kulturrådet
I sitt konstnärskap strävar Stina Sandberg efter att förmedla olika känslor och fånga ögonblick ur vardagslivet. Inspirerad av konsthistorien, musiken, folkkonsten och kyrkomålningar, arbetar hon främst med trä och äggoljetempera, som hon blandar noggrant från grunden.
I utställningen DU OCH JAG FÖR ETT TAG visas målade träreliefer, skapade under de senaste 20 åren.
Stina Sandberg är bosatt och verksam i Lilla Ålbo strax utanför Uppsala. Hon har utfört offentliga uppdrag och samarbetat med bland andra Pelle Svanslös Hus. Utöver det arbetar Sandberg med att tillverka personliga gravstenar i trä och gjutjärn.
Foto: Elon Öhman
Ylva Dahlman inspireras främst av det som kallas särlingskonst och beundrar dem som gör det de vill utan att snegla på andra. Det är själva förhållningssättet att inte inordna sig som inspirerar henne. För Dahlman måste konsten få vara så fri som möjligt.
I en tid när det mesta ska kläs i ord, placeras i fack och förses med etiketter strävar Dahlman mot att konsten får bära sitt eget värde och inte springa andras ärenden. Ateljén är hennes fristad. Där finns plats för det liv som inte kräver planering, tankar eller förklaringar. I detta sammanhang upplevs all anpassning som inskränkande. Hela tiden navigerar Dahlman mellan de krafter som försöker påverka, kritisera, störa och oroa henne. Att trä pärlor på ståltråd visade sig vara en bra strategi: hon kan då helt fokusera på en pärla i taget och släppa alla tankar på helheten. Till sin hjälp har Ylva Dahlman en lapp på anslagstavlan:
”Ångra ingenting! Ändra ingenting!”
Den här utställningen visar sexton av dessa verk av pärlor och ståltråd.
Ylva Dahlman har alltid känt att i konsten finns en kraft som inte finns någon annanstans. Dahlman är utbildad arkitekt som doktorerade med kreativitet och konstnärliga arbetsmetoder i fokus. Parallellt har hon hela tiden utforskat konstens möjligheter. Det är den där kraften Ylva Dahlman ständigt är ute efter.
Vägg, Maria Triller
I utställningen Iakttagelser speglas en förundran över tillvarons märklighet. Former och företeelser, de skrovliga lavklädda stenarna och träden, eller den släta skörheten hos ett ägg möter betraktaren. Iakttagelser handlar om att iaktta för att sedan uttrycka det som Maria Triller blivit varse.
Efter att ha arbetat i många år med textilt skapande, ofta i stora format och för offentliga miljöer, har Maria Triller skalat ner och gör nu bilder för ett mer närsynt betraktande, i tekniker som tusch eller blyerts, uppbyggda av tunna streck, eller ett slags collage i lager på lager gjorda med datorns hjälp, så kallad datorgrafik.
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16