HAIKU HAGEN
NORBERT FABER
15 feb – 2 mars 2025
Galleri 1&2
Nuet löper som en vertikal blixt genom den kronologiska tiden i Norbert Fabers retrospektiva utställning Haiku Hagen. Konstnärskapet sträcker sig mer än 60 år bakåt i tiden, alltid med nu-varats öppenhet som levande ingång.
Den japanska diktformen haiku är koncentrerad på nuet. Faber framhåller den mänskliga erfarenheten som en kritisk kraft i mötet med detta nu. Nuet, liksom det lokala, och intresset för massmedias roll i den samtida livsmiljön, har fått honom att uppehålla sig vid platser som torg och köpcentrum världen över. Genom ett snabbt tecknande med pensel, direkt utifrån det han ser, uppmärksammar han komplexa flöden av energi; den mänskliga rörelsen och kroppsligheten, liksom seendets möjlighet och gräns. Intrycken från de snabba skisserna kan senare bli lager i en målning, exempelvis som i verket ”Vaksala torg” eller de målningar han gjort vid Gränby centrum.
Under Fabers tid som verksam konstnär har bildmediet genomgått en omfattande utveckling, vilket han följt och själv varit del av. Från pop-konsten under 60-talet, då han utbildade sig på Chelsea School of Arts i London, via den politiska affischkonsten och op-konsten, där optiska fenomen undersöktes konstnärligt – och vidare in i den samtid där vi bokstavligen badar i bilder. Faber har aktivt fortsatt undersöka perceptionen och varje enskilt verk bär spår av den blick konstnären, liksom det omgivande samhället, haft vid den tid då verket blev till.
Sammanvävt med konstnärskapet har Norbert Faber varit verksam som präst. Han var delaktig i att införa retreat och zenbuddhistisk meditation i svenskt kyrkoliv och poängterar vikten av att skapa bryggor mellan öst och väst, liksom mellan naturvetenskapens “kunskapande” och det andliga varat. Faber är noga med odlandet av varseblivningens uppmärksamhet och slår vakt om värdet av att “våga vara ingenting”. Här kommer haikuns direkthet in; modet att gestalta något i det ögonblick som äger rum här och nu. Haikun ger, genom sin avgränsade form, möjlighet att fånga in eller uttrycka något. På liknande sätt kan en målning vara en avgränsning – en hage – i ett oändligt fält.
VERNISSAGE lördag den 25 januari kl. 12-16 - varmt välkomna!
FÖRST KOM SPARKEN
sen kom snöstaketen, skogen, mörkret, myrarna, ljuset, vattnet, fisket och torrköttet.
I utställningen utgår Gudrun Westerlund ifrån en större målning i fem delar, där en spark har en huvudroll tillsammans med två säregna figurer. Därifrån målar hon vidare på olika sätt. Det handlar om minnen och ursprung.
En målning berättar om en hel skolklass på sparkutflykt. En annan om en övergiven spark. Vad har hänt?
Sen svävar det iväg, ut i abstraktioner, insmygande fantasier eller försåtliga bakhåll av kraftigt gult.
Bilder:
Ann envisas med sparken, t.h.
Övergiven spark (beskuren) t.v.
Poeten Bengt Berg har i en av sina dikter i Stjärnbetaren satt ord på känslan att åka spark:
Iväg!
Du står på en kulle
med en spark
Nedanför väntar dagen,
ja, till och med världen
och vem skulle inte vilja
avyttra ett besök där
Ta tag i handtagen,
blunda - ge dig av!
Vintergatan är glasklar
ännu har du tungan i behåll,
fylld av blod och smaken av längtan
Iväg nu, snart kommer
grusbilen
Om konstnären:
Gudrun Westerlund (f. 1953) är målare utbildad vi Konstfack och hennes medium är framförallt äggoljetempera på duk. Westerlund arbetar också med land-art vid tillfälle. Senast under hösten 2024 deltog hon i utställningen ”International Open Air Expressions” i Tokyo, Japan, där hon gjorde ett platsspecifikt verk av hittat naturmaterial.
Gudrun Westerlund åker gärna på arbetsvistelser i lite längre perioder, s.k. Artist in Residence. Hon har varit på Island på tre olika AiR och på San Michele på Capri. Westerlund har också initierat och deltagit i utbytesprojekt med Japan och Kina.
Oftast rör jag mig i fiktiva landskap. Nästan alltid finns där skog, vatten och en strimma himmel. Byggnader? Ganska sällan, och om de är med är det ensliga och enstaka boningar. Ibland finns där konstiga maskinerier. Människor? Ja, ofta ensamma och vilsna eller tvärsom – stadigt förankrade. Landskapet blir en scen för berättelser eller tillstånd. Jag skapar rum, platser och händelser man kan vara i och fundera över.
UPPSALA KONSTNÄRSKLUBB Kulturkvarteret Walmstedtska | Sysslomansgatan 1, 753 10 Uppsala | Visa på karta | uppsalakonstnarsklubb.se | facebook.com/uppsalakonstnaersklubb | Instagram: @uppsalakonstnarsklubb | kontakt[at]uppsalakonstnarsklubb.se
Öppettider under utställningsperioderna:
Onsdag – fredag kl. 14–18
Lördag och söndag kl. 12–16